מהדורת סוף השבוע 05.11.2020

25 שנה- מה השתנה? המהדורה שלנו התמקדה בניתוח תמורות ושינויים בפוליטיקה הישראלית ובשיח הציבורי – עוזי ברעם ובייגה שוחט עם התשובות

פוליטיקה של פעם ופוליטיקה של היום, יש דבר כזה? עוזי ברעם ואברהם (בייגה) שוחט, שכיהנו כשרים בממשלת רבין התארחו באולפן ועמדו על ההבדלים בתקופה שלפני רצח רבין והיום.

הפוליטיקאים המנוסים נשאלו – במה שונה הפוליטיקה של היום מהפוליטיקה של הימים ההם?

בייגה שוחט: “הפוליטיקה היום היא אנטיתזה מוחלטת לפוליטיקה בתקופה שלנו, וזה מתחיל במנהיג. התכונות שבנו את האישיות וההתנהלות של רבין, הן פשוט ההיפך המוחלט להתנהלות של ראש הממשלה המכהן. יצחק רבין לא היה מסוגל להגיד דבר שקר. הוא היה איש אמין, טוטאלי, תמיד לקח אחריות. אפשר לראות את זה בשני מקרים: ההתפטרות על רקע פרשת הדולרים ולקיחת האחריות לאחר רצח נחשון וקסמן ז”ל. רבין לא הטיל את האחריות על אחרים”.

עוזי ברעם: “מעבר להנהגה, יש הבדל גם באטמוספירה הציבורית. בכהונה של רבין היה קולקטיב, גם בכנסת וגם בממשלה. היום, העולם השתנה, גם בגלל הרשתות החברתיות וגם האווירה במדינה נעה יותר לכיוון הפרדה בסגנון ‘אנחנו ו’הם'”.

בנוגע לחזון שתי המדינות לשני עמים, התשובה יותר מורכבת, אבל השרים לשעבר לא מרימים ידיים. בייגה: “זה עדיין אפשרי. זה הפתרון היחידי. אני ממש לא רוצה לחיות במדינה שיהיו בה ארבעה וחצי מיליון פלסטינאים”.

כדי לדבר לעומק על המשמעויות של הסכמי אוסלו, אז והיום, הזמנו לאולפן את האלוף במיל׳ עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, ואת ליאור אקרמן, סגן ראש השב״כ לשעבר.

עמוס גלעד היה אחראי על הערכות המודיעין בשנים אלו, “האשליה הייתה שאפשר בכמה שנים לפתור סכסוך של מאות שנים”, לגלעד היה ברור כי ההסכם יהיה מורכב, “ערפאת רצה הסכם עם זכות השיבה, פעולה שהייתה מכניסה לישראל מאות אלפי פלסטינים, אחר כך הוא מינה שני סגנים שתכננו פיגועים כמו טבח הספורטאים במינכן, מתוך הנחה שנסכים להסכם שלום אחרי שהם יתקפו אותנו. זאת הייתה טעות אסטרטגית ללכת עם אדם מסוכן שעסוק בשפיכת דמים, הרבה יותר מסוכן מאבו מאזן שחותר לשיחות”.

ליאור אקרמן הוסיף: “לערפאת לא הייתה שום כוונה להגיע להסדר. אבו מאזן הוא מנהיג חלש מאוד שכשל כישלון חרוץ. אני מאמין שבדור הבא נוכל להגיע להישגים עם אנשים יותר פרגמטים”.

בהמשך המהדורה יצאנו לרחוב עם כתבת השטח שרלוט לוי, כדי לבדוק אם האלימות וההסתה עוצרות את המפגינים. ההסתה הופכת במהירות לאלימות וקבוצות רבות מגיעות לגשרים ולהפגנות כדי למנוע את ההפגנה, לאיים ולתקוף את המפגינים. רחלי מחולון ומיכה מגבעת שמואל הם רק חלק מהמפגינים שספגו מכות וגידופים בשעה שהפגינו ליד מקום מגוריהם. “אלה לא ליכודניקים. הם מגינים על ביבי” אומרת רחלי, סבתא לשישה נכדים שמגיעה מבית ליכודניקי, “המרחק בין הקללות והיריקות קצר מאוד עד שתשלף הסכין ועד שהירייה תשמע. ככה אנחנו מרגישים”.

וגם: דמוקרטtv משיק פינה חדשה – שיחה אישית של לוסי עם הרב בני לאו על פרשת השבוע. והפעם, השניים שוחחו על פרשת “וירא” בה שלושת המלאכים מגיעים לאברהם אבינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *