שלמה איזקסון
הסגר השני השאיר אחריו מדינה עייפה ומוכה כלכלית, אך בהחלט הוריד את כמות התחלואה. עכשיו הגיע הזמן לשקם את המשק והחברה וכדי שזה יקרה, המדינה חייבת לשנות את אופן ניהול המשבר. טור דעה
מדינת ישראל יצאה מהסגר השני עייפה, חבוטה ובמשבר כלכלי מחמיר, אך אין ספק שהתחלואה ירדה באופן ניכר, גם אם זמני. כעת קיים חלון הזדמנויות לשקם את המשק והחברה וגם לפעול כך שלא נגיע בחורף הקרוב לסגר שלישי. איינשטיין אמר פעם ש”אי שפיות היא לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות”. ואכן, אם המדינה איננה רוצה להגיע לסגר שלישי בקרוב, עליה לשנות את אופן ניהול המשבר ולגבש מדיניות אחראית וארוכת טווח.
“על הממשלה לפעול לחזרה הדרגתית” (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)
חזרה מהירה מדי לשגרה מלאה תוך התקהלות במבנים סגורים וללא שימוש בקפסולות, תגרום לעלייה מהירה בתחלואה ותוביל חלילה לסגר נוסף שיפגע אנושות במרקם החיים ובמצב המשק בישראל. לכן, על הממשלה לפעול לחזרה מידתית והדרגתית לשגרה בצל הקורונה ולצד זאת לפצות את בעלי העסקים בענפים שנותרים בינתיים סגורים וכן את המובטלים והעובדים שנמצאים בחל”ת.
חזרת גני הילדים לפעילות הייתה צעד נכון ומשמעותי עבור ההורים וכך גם חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות א’- ד’. עם זאת, חיוני שבכל כיתות הלימוד שייפתחו יחולקו הילדים לקפסולות (בניגוד למה שנעשה בפתיחה לאחר הסגר הראשון) וכך גם בצהרונים שבהם, נכון לעכשיו, עתידים התלמידים לשהות בקבוצות גדולות. לפני שממשיכים ופותחים את הכיתות הגבוהות, יש לעצור ולזכור כי בעוד שהפעוטות והילדים עד גיל 9 מהווים רק כ-11% מחולי הקורונה בישראל, הילדים והנוער בגילאי 10 עד 19 מהווים כ-21% מהחולים ולכן יש להתייחס אליהם באופן זהיר יותר. על כן, הממשלה צריכה לעמוד בלחצים הרבים, להמתין עד לצעד הבא של פתיחת כיתות ה’-ו’ ולהיערך לפרק זמן ארוך של לימוד מקוון מהבית עבור תלמידי כיתות ז-י”ב.
החזרת התפילות כבר עתה לתוך מבני בתי הכנסת, חזרתן לפעילות של הישיבות הגדולות ופתיחה בהמשך של התיכונים, יביאו במהירות להתקהלויות צפופות בתוך מבנים סגורים וכך יובילו לעלייה דרמטית בתחלואה בחודשים הקרובים. לכן, צריכה הייתה הממשלה להימנע מפתיחת בתי הכנסת ולארגן, בשיתוף עם הרשויות המקומיות, מתווים לתפילה באוויר הפתוח מחוץ לבתי הכנסת, עם גגונים להגנה מפני גשמי החורף עבור אלו שבוחרים להתפלל בציבור. גם הישיבות הגדולות לא היו צריכות להיפתח בשלב זה וראוי למצוא אלטרנטיבה הגיונית של לימודים טלפוניים או בקבוצות קטנות בחללים מאווררים ובחוץ. תלמידי התיכונים צריכים לקבל מענה הולם לחודשים הקרובים בלימוד מקוון, תוך אפשרות למפגשים פרטניים של קבוצות מצומצמות עם מורים המגישים לבגרות ואספקת מחשבים לאותם תלמידים שאין ברשותם את האמצעים המתאימים ללימוד מרחוק.
במישור הכלכלי-חברתי, צריכה הממשלה להיות כנה והגונה עם בעלי העסקים. חנויות הרחוב ייפתחו בקרוב ובהמשך ניתן יהיה לפתוח את הקניונים תחת הקפדה על מגבלות הצפיפות, אך ענפים שלמים ובהם אולמות האירועים, הברים והמועדונים, ייאלצו להישאר סגורים לאורך זמן כדי למנוע התקהלויות. במקום להשלות את בעלי אולמות האירועים, הברים ועסקים נוספים בתחום הפנאי והבידור כי יוכלו לפתוח, כאשר ברור שפתיחה כזאת תקפיץ את התחלואה ולא תהיה רציפה, יש לפצותם כבר עתה ולאורך החודשים הקרובים. כמו כן, על הממשלה לפעול במרץ לעידוד מעסיקים גדולים במשק לקלוט חזרה עובדים שהוצאו לחל”ת, תוך מתן מענקים והקלות במס לאלו שיקלטו חזרה רבים מעובדיהם.
הניסיון של נתניהו ושרי הליכוד לעכב את אישור תקציב 2021 בשל הרצון לאפשר לעצמם תחנת יציאה קרובה מההתחייבות לקיום הרוטציה עם גנץ, עלול לעלות לישראל ביוקר. עיכובו של התקציב לשנה הבאה יביא לפגיעה באמינות הכלכלית של ישראל בעולם, עלול להביא להורדת דירוג האשראי של המדינה וימנע ביצוע רפורמות במשק והקצאת משאבים נוספים לתוכניות חשובות בתחום החינוך, הבריאות והרווחה. לא ייתכן כי התקציב והמשק הישראלי יילקחו כבני ערובה על ידי שרי הליכוד רק כדי למנוע את קיום ההסכם עליו חתמו עם כחול לבן. מעבר לחוסר כנות ואי עמידה בהסכמים, התנהלות כזאת תשדר אי וודאות לגבי יציבות הכלכלה הישראלית ותעכב תקצוב פרויקטים רבים וחשובים.
בימים אלו, ראוי שיזכרו כלל שרי הממשלה ובמיוחד שרי הליכוד כי אנו נמצאים במשבר בריאותי, כלכלי ופוליטי חמור וחסר תקדים וכי עליהם לנהוג בממלכתיות ולשים את טובת המדינה לפני אינטרסים מפלגתיים. חלק משרי הליכוד אומנם הפכו כבר מזמן ללהקת המעודדים של נתניהו, אך חלקם עדיין אנשים אחראיים ועליהם לזכור כי תנועתם תמשיך להתקיים ולקחת חלק משמעותי בהנהגת המדינה גם ביום שלאחר נתניהו. לכן, מצופה מהם לנהוג באחריות ובהיגיון, לקדם צעדים לאיחוי החברה הישראלית, ולמנוע את עיכוב אישורו של תקציב 2021 והליכה לבחירות מוקדמות נוספות. זה מיותר.