השבוע בכנסת (24.12.2020)

עינת פישר לאלו

זה היה השבוע הרשמי האחרון של הכנסת ה-23, שהתפזרה אוטומטית, בשל אי העברת תקציב, בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי.

איך בעצם זה קרה?

סעיף 36א לחוק יסוד: הכנסת, קובע מועד שעד אליו חייבת הכנסת לאשר את תקציב המדינה לאותה השנה. לפי סעיף זה, במידה והתקציב לא מאושר, הכנסת מתפזרת אוטומטית.
עם הקמת הממשלה הנוכחית, שונה הנוסח המקורי של הסעיף  וניתנו לממשלה 100 ימים לאישור תקציב המדינה – 100 ימים שהסתיימו באוגוסט האחרון. לקראת המועד, ולאחר שהממשלה לא התקדמה באישור התקציב, התקבלה בכנסת “פשרת האוזר” שנועדה למנוע בחירות ולתת לממשלה זמן נוסף להגיע להסכמות. ע”פ אותה פשרה, נדחה המועד האחרון לאישור התקציב ל-22 בדצמבר 2020.

בשבועיים האחרונים, ככל שהתקרב המועד, הלכו והתחזקו שוב ההערכות כי אנו הולכים לקראת מערכת בחירות. בימים האחרונים, ולאחר השינויים הגדולים שחלו במערכת הפוליטית, חזרו הדיווחים על ניסיונות להגיע לפשרה בין הליכוד לבין כחול לבן ולמנוע את התפזרות הכנסת.

במסגרת המגעים לפשרה, גובשה בוועדת הכנסת הצעת חוק, אשר אמורה הייתה לתת לממשלה עוד מספר ימים לניהול המו”מ ולהגעה להסכמות על התקציב ועל המשך העבודה המשותפת.  ההצעה אושרה בוועדת הכנסת ביום ראשון בערב והגיעה למליאת הכנסת, לקריאה ראשונה, ביום שני בלילה.

(במקביל למהלכים הדחופים ולמתח, נכנסו מרבית חברי כחול לבן לבידוד, בגלל אירוע משותף עם ח”כ הילה שי וזאן, שנדבקה בנגיף קורונה).

מה בן כספי חושב על המפה הפוליטית? צפו:

את מה שקרה בשני בלילה אנחנו מניחים שכבר ראיתם בערוצי התקשורת… אחרי דיווחים על קשיים משמעותיים במו”מ והודעה של כחול-לבן שייעדרו מהדיון, ואחרי נאום בן שעתיים של ח”כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, שנועד לתת זמן להשלמת המו”מ ולהשגת רוב להצעת החוק, עלתה ההצעה להצבעה ולא זכתה לרוב, בשל התנגדותם, ברגע האחרון ממש,  של שלושה חברי כנסת מכחול לבן, וחברת כנסת אחת ממפלגת הליכוד.
עם נפילת ההצעה והורדתה מסדר היום, כשלו בעצם הניסיונות למנוע בחירות.

באופן מפתיע, מיום שני בלילה ועד מועד ההתפזרות הרשמי, 24 שעות לאחר מכן, הכנסת רעשה וגעשה. שורה של חוקים דחופים – וביניהם חוק הבחירות שקובע התאמות לתקופת הקורונה, וחוק שקובע תוספת לתקציב 2020 (שתשפיע על ההתנהלות התקציבית ב-2021), אושרו ממש בשעה האחרונה של מליאת הכנסת בשלישי בלילה.

איתם, אושר גם חוק הקובע החזר כספי לזוגות שחתונתם בוטלה בעקבות מגיפת הקורונה, לאחר עבודה מאומצת מאד של ועדת הכלכלה.

השבוע בכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אז מה קורה עכשיו? בימים הקרובים תצא הכנסת רשמית לפגרת הבחירות ותשבית כמעט לחלוטין את פעילותה עד להשבעת הכנסת ה-24, אחרי הבחירות הקרובות.

נמשיך להתעדכן.

עינת פישר לאלו,
משנה למנכ”ל, ממשל וקידום מדיניות, תנועת דרכנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *