דיון בריא: למה הזמנו את עודד רביבי להגיש את שידור ההפגנה?

נמרוד דוויק

ראש מועצת אפרת, התומך בסיפוח, ישב במשדר דמוקרטTV לצד לוסי אהריש ואל מול הפגנה המנוגדת לחלוטין לדעתו. ככה מייצרים שיח. נמרוד דוויק, המפיק הראשי וסמנכ”ל האסטרטגיה של תנועת דרכנו, בטור אישי

הזמנו את עודד רביבי להגיש את השידור בנושא הסיפוח לצידה של לוסי אהריש, צעד שהתקבל בקבוצות אידיאולוגיות מסוימות בהרמת הגבה. מדוע עשינו זאת?

לפני ההפגנה נגד הסיפוח, התלבטנו מה הצורה הנכונה ביותר לסקר את ההפגנה. כל המערכת הסכימה שצריך לשמור את הרוח הדמוקרטית העמוקה של דמוקרטTV. תהינו והתלבטנו מה הדרך הנכונה ולבסוף עלתה ההצעה להביא את עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, איש מועצת יש”ע, התומך בסיפוח. חשבנו שכך נוכל לבטא את אחד הרעיונות שנעלמו לנו מהשיח הציבורי – הדיון על רעיונות.

TVעודד רביבי לצד לוסי אהריש במשדר דמוקרט

עודד רביבי לצד לוסי אהריש במשדר דמוקרטTV

בליבו של השיח דמוקרטי עומד הויכוח בין צדדים. ויכוח המתקיים תוך שמירה על זכויותיהם של כל האזרחים, תוך כבוד בין רוב למיעוט. הרשתות החברתיות מייצרות בועות המסננות דעות אחרות. אנחנו לא נחשפים לדעות שונות משלנו, לא שומעים, ובכך מנהלים מונולוג פנימי, נטול ביקורת. אנחנו נחלשים ממצב עניינים זה, לא בוחנים בצורה ביקורתית את המציאות.

דיון בחברה ראוי שיתקיים בין שני צדדים שדעותיהם שונות. שהדיון יתקיים, לא נייצר שיח על הסוגיות. לא נוכל לשכנע, לא נוכל לתפוס את האוזן בצורה משמעותית. הלב והמוח יסגרו, ולעולם לא נוכל לפתוח אותם לרעיונות חדשים. יותר מדי שנים נמנענו, הציבורים השונים בחברה, לפגוש קבוצות אחרות ולהתווכח איתן בנועם. מצאנו את עומדים מול הדמות הניבטת מולנו במראה, התאהבנו בקול שלנו, שכחנו איך האחר נשמע. לא שאלנו שאלות לגבי האופן שבו תופסים את העמדות שלנו. לא שאלנו אם אנחנו צריכים לרענן את המילון, לחדד את השפה, לבחון את האופן שבו או מדברים עם האחר.

אם אנחנו רוצים לשכנע, גם את מי שלא מסכימים איתנו, אנחנו צריכים להבין שקודם מנהלים דיאלוג זה עם זה.

הפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין

הפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין

נוסף על כך, קיימת שאלה לגבי תפקידן של הפגנות במרחב הציבורי. לשיטתנו, אם אלו לא מייצרות דיון נוקב בין צדדים, הן הופכות להיות אירוע למשוכנעים. נכון, יש משהו נעים בלראות רק את הדומים לנו, זה מאפשר לנו להישאר בבועות המוגנות והסגורות שלנו, להימנע מהעימות. יש מקומות שזה נחמד, למשל בטוויטר או פייסבוק. אבל זה לא יוביל לשינוי המציאות וזה לא יעשה תיקון בחברה ובעולם. בשידור, היה דיון בריא, נבון וכנה.

עודד רביבי הגיע מתוך ידיעה שאנחנו לא נסכים, שההפגנה שמולו היא אירוע המנוגד לתפיסת עולמו. אבל רביבי ידע שהדיון הציבורי חשוב למען החברה בכללותה. הוא הסכים להגיע, ואנחנו מתוך תחושת שליחות עיתונאית, רצינו קודם כל לייצר דיון ציבורי. רצינו למקסם את ההפגנה כאירוע ציבורי, ולהפוך אותה להזדמנות לדון על רעיונות בצורה רצינית.

אם אנחנו רוצים חברה סולידרית בה כל הישראלים – ערבים, יהודים, דתיים, חרדים – תופסים את עצמם שותפים בישראל דמוקרטית, אנחנו צריכים קודם כל לדבר. זה לא מפחיד וזה מייצר שינוי אמיתי בעולם.

נמרוד דוויק, מפיק ראשי, סמנכ”ל אסטרטגיה של תנועת דרכנו וממקימיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *