מה עומד מאחורי הפרופילים הפוליטיים המזויפים? איציק אלרוב: “מתנהלת כאן מלחמת תודעה”

בת אל פרחומובסקי

הפייקים שאיימו על נתניהו מעלים סימני שאלה קשים על ניסיונות של גורמים לא ידועים להשחיר את המחאה ולהפיל בפח גם את כלי התקשורת. יועץ התקשורת איציק אלרוב ויוסי דורפמן, המומחה לדיגיטל שגילה את התופעה, הגיעו לדמוקרטTV כדי לרדת לעומק העניין. צפו בריאיון

האם יכול להיות שמישהו מתומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל בוטים כדי לאיים על חייו? לפי מה שסיפר אמש (ראשון) יועץ התקשורת והאסטרטגיה איציק אלרוב ללוסי אהריש באולפן דמוקרטTV, מסתבר שישנה מערכת שלמה שעובדת מאחורי הקלעים.

“מנסים לייצר סיטואציה של ‘הפוך על הפוך’, שנועדה כביכול לתקוף את ראש הממשלה כדי לעשות דה-לגיטימציה למחאה” אומר אלרוב. לעומתו, מומחה הדיגיטל יוסי דורפמן נשאר זהיר בדברים שהוא אומר, “אני יכול לומר רק את מה שיש לי הוכחות לגביו, אני לא יכול להגיד את מה שאני לא יודע. אני והצוות שלי גילינו אינדיקציה לכך שנבנו פה דמויות, לא אמיתיות, שמתחזות לתומכות או פעילות מחאה ומבצעות פעולות שמהן ניתן להבין שהמחאה היא קיצונית”.

נשאלת השאלה, מה הציבור יכול להבין מכך, מי עושה את זה ומה האינטרס שלו? דורפמן לא יודע מי עומד מאחורי התופעה, אך בדבר אחד הוא בטוח: “מישהו רוצה להשחיר את המחאה”. לדבריו של אלרוב, מתהלת בישראל מלחמה על התודעה של הציבור. “צופים נחשפים במהדורות התקשורת למן ‘פייק’ תודעה ואנחנו שומעים את ראש הממשלה בא ואומר ‘מאיימים לרצוח אותי’ והוא מהדהד את זה פעם אחר פעם. כשבנאדם מאיים עליך אתה פונה למשטרה, אבל הוא פונה רק לפייסבוק כי כנראה שזה משרת אותו”. הוא מאמין שדורפמן מצטנע ומבקש להוסיף, “יוסי עשה שירות ענק לעם ישראל. הוא הכניס מקלות בגלגלים לכל קמפיין עתידי של נתניהו, כי היום כל כלי תקשורת, הולך לשאול את עצמו האם מפילים אותו בפח. זה נזק תודעתי אדיר לצד השני”.

מקל בגלגלים לנתניהו אלרוב

מקל בגלגלים לנתניהו. אלרוב (צילום מסך)

אבל למה בכלל צריך פרופיל פיקטיבי כדי להשחיר את המחאה? הרי ניתן לשלוף מהמחאה תמונות מעוררות מחלוקת ולנפח אותם ללא עזרה חיצונית. “השאלה היא מה השלטון בא לעשות”, אומר אלרוב, “האם הוא רוצה לפתור את הבעיה שבגללה מפגינים רוב המוחים, או להקצין תופעות לוואי קיצוניות לתוך השיח”.

אלרוב טוען כי ההתעסקות של ראש הממשלה בתופעות השוליים שולחת מסר עגום לכלל הציבור, “אתה אומר לאותם מיליון מובטלים שהבעיה שלהם לא מעניינת. קוראים להם חייזרים, אנרכיסטים, טרולים אבל מדובר פה בישראלים. אנשים שנלחמים על המדינה שלהם ורוצים להשאיר לילדים שלהם מקום טוב לחיות בו”.

“העובדה שככה נראית ישראל מאוד חמורה בעיניי” אומר דורפמן, “עיתונאים מבינים שכשהם לא בודקים את הדבר הזה הם לוקחים חלק בכל קמפיין השקר הזה”. בנוסף, מתקשה מומחה הדיגיטל להאמין שאנשיו של נתניהו לא ידעו שמדובר בפרופיל פיקטיבי. “לראש הממשלה יש צוות של אנשי מקצוע ומומחים טובים אני חושב, בדיוק כמוני אני יכול להניח שהם ידעו לזהות שמדובר בפייק כמו שאני זיהיתי וכשהם מעלים דבר הסתה כזה לפלטפורמות המדיה הרשמיות של רה”מ יש לזה השפעה עצומה”. “הם פשוט לא ידעו שיבוא יוסי, יחשוף אותם ויגיד חבר’ה, המלך הוא ערום! יש פה פייק”.

האם תוכל התקשורת לסקר אמיתות ולא להתפתות לדווח את “הפלפל” הזה? על כך לא ניתנת תשובה ברורה אך השניים מסכימים כי חשוב שכלי התקשורת יכנסו לעובי הקורה ולא יתנו לפייק ולנסיונות דה לגיטימציה שקריות את האפשרות להגיע לתודעה הציבורית. “כלי תקשורת שמעלה אייטם על פרופיל פייק ולא בודק את זה עם מומחים לאמיתו של דבר האם יש גרעין של אמת הוא חוטא לתפקידו” אומר אלרוב אך במקביל הוא גם מעלה את השאלה האם צריך המחנה הפוליטי השני, לחנך את מתחריו או בכלל להתחיל לעבוד כמוהם. “אם השחקן שמולך מפשיל שרוולים, נותן לך כאפות וסתירות ושובר את כל החוקים והצד השני מתנהג כמו אציל בריטי, ככה אי אפשר לנצח”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *