גם גבי אשכנזי וגם בני גנץ אמרו על הפרשה הזו, שזו פרשת השחיתות הבטחונית הגדולה ביותר בתולדות המדינה

שר הביטחון והרמטכ”ל לשעבר, חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון, לא היה בטוח בעבר שהמניעים לרכישת הצוללות וכלי השיט נבעו מרווחים משפחתיים לכאורה, כעת הוא אומר ללוסי אהריש: “לא חשבתי שיש פה בכלל העדפה של בצע כסף על חשבון המדינה, אבל היום אני משוכנע”

כמו ישראלים רבים, גם יו” סיעת תל”ם, חבר הכנסת משה יעלון, התוודע בימים האחרונים לתצהירים שגבתה התנועה לאיכות השלטון מבכירים במערכת הביטחון. “גם גבי אשכנזי וגם בני גנץ אמרו על הפרשה הזו, שזו פרשת השחיתות הבטחונית הגדולה ביותר בתולדות המדינה, ועכשיו יש גם 22 תצהירים שהוגשו לבג”צ. ביהמ”ש העליון רואה את השמות ולא סתם השופט סולברג רוצה תשובות מהיועץ המשפטי לממשלה, מנתניהו, ממבקר המדינה, מדוד שמרון ומחשודים אחרים”, אומר.

“הוא רצה לקנות עוד 3 צוללות ו-2 ספינות לוחמה נגד צוללות” טוען יעלון, “אני בגופי מנעתי זאת וזה מה שהביא לכך שהוא רצה להיפטר ממני לפני שהתפטרתי”. שר הביטחון והרמטכ”ל לשעבר מקווה: “אם היועץ המשפטי לא יחקור, אולי בג”ץ יחייב אותו” הוא אומר ומבהיר שהפרשה לא מסתכמת רק בחשד בנוגע למניות או קידום עסקים למקורבים, נעשתה כאן פגיעה בביטחון המדינה עצמו: “תקציב הביטחון בסוף הוא לא בלתי מוגבל, זה מגיע על חשבון דברים אחרים, על חשבון נגמ”שים לחיילים, על חשבון מודיעין”.

למרות החשדות והפרשיות נגד רה”מ, איך מסביר יעלון שהוא נבחר שוב ושוב? האם יתכן שהציבור פשוט אמר את דברו ואי קבלת ההכרעה הזו פוגעת בדמוקרטיה ובעקרון הכרעת הרוב? “אם יש איום קיומי היום על המדינה, הוא לא איראן ולא חיזבאללה, הוא איום הקיטוב והשיסוי הפנימי וכמובן הפגיעה בשלטון החוק” ובוגי מאמין כי מי שאחראי לכך הוא לא אחר מאשר רה”מ. “התנאי ההכרחי לטיפול במדינה ובחברה הישראלית, היא שבנימין נתניהו לא יהיה ראש ממשלה”. יעלון מאוכזב מהחלטותיהם של עמיתיו למפלגה וכאשר נשאל על יואב הנדל וצבי האוזר, שהצטרפו להיות שרים בממשלה של האדם אותו הבטיחו להחליף בבחירות, הוא עונה: “הם אכזבה גדולה. הם היו שם וראו את הריקבון”. אך לא רק מהם הוא מאוכזב: “גבי אשכנזי ובני גנץ החליטו לזחול תחת נתניהו למרות שקיבלו את המנדט מהציבור להחליף אותו. ניצחנו – 65 מנדטים היו נגד נתניהו ורק 55 בעד. הוא לא ניצח בשום מערכת בחירות מספיק עם השקר הזה”.

משה בוגי יעלון בהפגנת הדגלים השחורים. מול מעון רה״מ,בלפור ירושלים, 1 באוגוסט 2020

יעלון (צילום: ראובן קסטרו)

הניצחון עליו מדבר יעלון, התאפשר לטענתו של רה”מ רק בזכות החבירה ושיתוף הפעולה עם הרשימה המשותפת. האם זה גם מה שעמד לנגד עיניהם של חלק משותפיו הפוליטיים כאשר התפצלו? “יואב הנדל וצבי האוזר טוענים שהם מנעו בגופם תמיכה של אנשי המשותפת בממשלה צרה ובקבלת החלטות מהותיות על עתיד המדינה, אבל בבחירות השניות, הם היו מוכנים שתהיה תמיכה של המשותפת מבחוץ” אומר יעלון. אז מה השתנה? ובכן את זה חה”כ מתקשה להסביר ונותר מאוכזב מהשיח הגזעני והלא מכיל שרואה בחברה הישראלית ובקרב חברי כנסת מסוימים. “אני לא יכול לשמוע ביטויים כמו ‘אשתי לא תלד בחדר אחד עם ערבייה’. אם היו אומרים את זה על יהודיה מה היינו אומרים? שזה אנטישמי”. למרות האמירה הזו, מודה בוגי שגם לו יש היו הסתייגויות מהרשימה המשותפת בעבר, אך היום הוא טוען “המגזר הערבי צריך להשתלב במדינת ישראל, הן לטובת המגזר עצמו והן לטובת החברה הישראלית בכלל”. גם נתניהו לדעתו, פועל במחשכים בצורה דומה. “הוא בעצמו לא מסתמך על ההצבעה של המשותפת?” שואל, “הרי כדי לפזר את הכנסת הוא הסתמך במשותפת, הבטיח להם משהו, אבל הוא יצא נגדנו בקמפיין אפקטיבי ושיקרי”. “הם לא ביקשו להיכנס לממשלה” מבהיר יעלון, “הם אמרו: ניתן לכם הצבעה אחת כדי להזיז אותו ואחרי זה תסתדרו”. אבל נראה שהם לא הסתדרו ושמצב בממשלה רעוע מתמיד.

האם ייתכן שבקרוב נשמע את כל האמירות הללו שוב במערכת בחירות נוספת? יעלון לא בטוח. “נתניהו רוצה ליצור בהלה סביב זה שהולכים לבחירות” למה הוא עושה זאת? ובכן לדבריו של בוגי, רה”מ מעוניין בדבר אחד – לנסות לשכנע חברי כנסת להעיף את גנץ ולהצטרף אליו. “חברי כנסת שאין להם סיכוי אחרי בחירות נוספות להיות בכנסת, גם מכחול לבן וגם ממפלגות אחרות, הוא הולך ומשכנע אותם”. לטענתו של יעלון, כך פעל רה”מ גם בבחירות הקודמות. “למה בבחירות השניות נתן נתניהו לבנט את תפקיד שר הביטחון? כדי שלא ילך איתנו”, הוא אומר.

האם יש איזשהו סיכוי שעם או בלי בחירות נקום עם יאיר לפיד ראש ממשלה? שואלת לוסי את בוגי, “בהחלט. זה יכול לקרות גם בלי בחירות” הוא עונה ובוחר שלא להרחיב. “אתה תפתיע אותנו? דיברת עם בני?” היא חוזרת ושואלת אך יעלון שומר את הסודות הללו לעצמו. מה שכן בוחר לספר, הוא שלדעתו הפחד העיקרי של רה”מ כרגע הוא מהמחאה הגוברת בציבור. בוגי עושה יותר מכך וטוען שרה”מ משתמש בקורונה כדי למגר את המחאה ולא את התחלואה. “הטלת סגר מלא בגלל עלייה בתחלואה? זה בגלל העלייה במחאה!” קובע. “הוא מפחד פחד מוות מהמחאה הזאת” אומר בוגי ללוסי, “אם הוא לא היה פוחד, הוא לא היה מנסה בדרכים מלאכותיות ולא לגיטימיות להטיל סגר”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *